Last van je darmen? Vaak is je voeding de oorzaak of het medicijn.

Bijna elk mens krijgt wel eens te maken met darmproblemen. Of het nu chronisch lijkt, of maar af en toe optreedt na het eten van specifieke

koemelk allergie
Ben je een rund als je met zuivel stunt?

producten, we hebben er allemaal wel eens last van. Zo ik ook, jarenlang had ik het idee dat ik mijn melk beter op het toilet kon drinken en mijn bordje kool evenzo daar beter kon eten, dan zat ik er maar vast. Je begrijpt, dat is geen pret.

Omdat ik er van overtuigd ben dat je heel veel gezondheidsklachten -van allergie tot hoge bloeddruk- zelf kan oplossen door voeding of een aanpassing in je levensstijl, ben ik op zoek gegaan naar een oplossing voor mijn chronische darmproblemen en heb ik geheel bewust geen huisarts geraadpleegd. Hieronder mijn ontdekkingen!

Zuivel

Mijn dag begon ik altijd met yoghurt of brinta, bergen zuivel dus. Na grondig onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat zuivel enkel voor baby’s en zoogdieren zijn. We zijn ook het enige land ter wereld dat na zijn peutertijd nog zoveel zuivel eet en drinkt. Er is zelfs een onderzoek geweest naar vrouwen (volgens mij 16.000), die wel of juist geen zuivel gebruikten. En wat blijkt? De vrouwen die geen zuivel aten/dronken, hebben minder botbreuken en allergieën! Een ander onderzoek noemt melk de “witte moordenaar” omdat het meer afbreekt in je lichaam dan opbouwt. Ik heb uiteraard mijn informatie uit boeken en van onderzoeken maar omdat ik daar geen linkje van kan doen heb ik even een internetsite opgezocht die mijn mening hierin deelt. Calcium (waarvoor we massaal zuivel eten) zit overigens in een heleboel andere producten. Zoals groente, peulvruchten en noten.

Kies de vettere zuivelproducten

Ik ben er ook achter gekomen dat hoe vetter (dus hoe minder bewerkt) het zuivelproduct is, hoe beter. Magere yoghurt is een slechte keuze, omdat er dan helemaal weinig overblijft van de stoffen die je zo graag uit je yoghurt wilt halen. De darmen kunnen magere producten ook moeilijker verwerken. Goed vet is zo slecht nog niet, het begeleid onze vitaminen in het lichaam. Maar, je hoeft niet persé volle yoghurt hiervoor te halen, je kan zuivel heel goed vervangen. Zelf neem ik elke ochtend 1 eetlepel crème fraiche bij mijn gewelde granen en appel, om te mengen. Ongeveer 3 keer per week eet ik een boterham met kaas. Bij dit beperkte zuivelgebruik, heb ik geen last meer van mijn darmen na het ontbijt of een boterham met kaas! Olé!

Het wegdrinken van ons eten

Wij zijn heel goed in ons eten ´wegdrinken´. Zo drinken mensen al gauw 2 glazen melk, thee of frisdrank bij een maaltijd. Wat blijkt? Dit is heel erg slecht! Hoe dat zo? Dat zal ik even uitleggen.

Onze maag is heel erg zuur. Een pH van 1 -2 is daar normaal. Tijdens de verwerking van voeding gaat de pH omhoog en opent de maag zich naar de darmen wanneer de pH 5,5 is. Wanneer je meer dan een klein kopje/glas drinken bij je maaltijd neemt, gaat de pH van je maag veel sneller stijgen en opent de maag zich voordat hij alles verteerd heeft. Het valt als een plons in je dunne darm, dat vinden je darmen echt niet fijn. Dit deed ik eerder ook, nu heb ik mezelf aangeleerd om 20 minuten voor een maaltijd en 1,5 uur na de maaltijd, niks te drinken of te eten en mijn maag zijn werk te laten doen.

Fruit na een maaltijd

Wat ik vaak zie bij collega’s is dat de sinaasappels, kiwi’s en peren massaal op tafel komen nadat het brood op is. Niet doen! Fruit heeft maar 20 minuten nodig om te verteren, brood veel langer. Wat gebeurt er dan? Je stukje fruit gaat gisten naast je brood in je maag, waardoor je buikpijn en darmproblemen kan krijgen. Advies; eet je fruit altijd als tussendoortje. Behalve een appel, die schijnt niet te gisten of een langere verteringstijd te hebben. Het fijne weet ik hier niet van, wellicht een mede-blogger die hier meer vanaf weet?

Cafeïne

Uiteraard, cafeïne hoort ook in het rijtje thuis als we het over darmproblemen hebben. Veel mensen krijgen krampen na cafeïne gebruik. Ik dronk eerder ongeveer 5 tot 10 kopjes koffie op een dag, dit is nu gereduceerd naar 2 kopjes koffie in de week. Cafeïne zit trouwens ook in zwarte thee, ik drink daarom enkel groene en witte thee. Dit is zeker ook aan te raden voor mensen die darmproblemen kennen na koffiegebruik.

Kool

Veel mensen, onder andere ikzelf, krijgen last na het eten van kool. Of het nu rode kool is of zuurkool, we kunnen er niet allemaal tegen. Ik heb gemerkt wanneer ik bovenstaande dingen aanpas, de kool veel beter te verdragen is. Wellicht zijn mijn darmen dan beter ingesteld op deze groente. Zelf at ik een tijdlang geen kool, waardoor er rust was gekomen. Door het langzaam aan weer toe te voegen, wennen je maag en je darmen er aan en kan je het op een gegeven moment volledig eten. Het schijnt dat vele allergieën zo ook verholpen kunnen worden. Dus eerst laten staan en dan beetje bij beetje weer toevoegen.

Tarwe

We eten veel tarwe in Nederland. We zijn bijna het enige land ter wereld dat 2 of soms zelfs 3 keer per dag brood eet. Daarnaast eten we volkoren producten zoals pasta. Zelf deed ik hier ook vaak aan mee. Tegenwoordig bak ik mijn eigen brood van speltmeel, een graansoort die onze darmen beter kunnen verdragen en heb ik pasta uit mijn eetpatroon verbannen. Ik was daar sowieso niet zo dol op, door het hoge koolhydraat gehalte had ik al erg snel trek na een pasta maaltijd. Ook maak ik eigen koekjes op basis van speltmeel of olie. In veel kant en klare tussendoortjes zit namelijk tarwemeel verwerkt. Soms eet ik geen brood tussen de middag en maak ik een soepje of salade, ook goed voor de variatie!

Koolhydraten

Koolhydraten: de geheime dikmakers zitten in bijvoorbeeld: brood of andere deegproducten. Het Voedingscentrum vertelt ons niet dat één volkorenboterham een groter effect op je bloedsuikerspiegel heeft dan één eetlepel suiker. Dat komt door de hoge glycemische index van zowel witte als volkoren tarweproducten: de maatstaf voor het effect van koolhydraten op je bloedsuikerspiegel. Dat betekent dat koolhydraten uit tarwe snel worden afgebroken tot de in het bloed opneembare vorm glucose. Sneller zelfs dan door het eten van eenzelfde hoeveelheid slagroomtaart. Door deze snelle opname stijgt de bloedsuikerspiegel, waardoor de alvleesklier insuline afgeeft en de suikers in het bloed opneembaar worden voor spieren en organen. De energie die niet wordt gebruikt, zet het lichaam om in vet. Voor een moment waarop je lichaam wel energie vraagt, maar geen koolhydraten beschikbaar heeft om aan deze behoefte te voldoen.

Goed kauwen

Het afbreken van voedsel begint aan het begin van het spijsverteringskanaal; onze mond. Door gedachteloos eten (voor de tv) of haastig te eten, wordt ons voedsel amper in de mond afgebroken. Wanneer je de tijd neemt, ongeveer 30 keer kauwen per hap, dan krijgen je speekselklieren voldoende tijd om enzymen aan de slag te zetten voor het nodige voorwerk. Zonder een goede afbraak is er geen goede vertering en daardoor geen optimale opname van voedingsstoffen. Door een slechte vertering kan je wederom last van je darmen krijgen. We eten sinds ik dit weet eigenlijk altijd aan tafel, met als uitzondering de vrijdagavond. We eten die avond achter de tv omdat we moe zijn van de hele week en dan geen diepgaande gesprekken meer kunnen voeren. Ik heb nog geregeld last van mijn darmen op vrijdagavond en nee, dat zit niet tussen mijn oren.

Conclusie?

Ik heb over het algemeen hele fijne, soepele, rustige darmen! Ik voel me niet meer opgeblazen na alle bovenstaande aanpassingen, stink niet meer naar rotte eieren en heb een hele fijne stoelgang. Wanneer je spijsvertering niet optimaal is, worden de voedingsstoffen ook niet optimaal opgenomen in je lichaam. Nu mijn spijsvertering soepeler verloopt, voel ik me ook stukken fitter! Wist je trouwens dat een stoelgang van 2 á 4 keer per dag optimaal is? Wanneer je dit niet herkent, kan je wellicht je oorzaak vinden bij ongezonde voeding…

Tot slot

Wanneer je een abnormale darmfunctie hebt, denk aan obstipatie of diarree, wees dan voorzichtig met chemische zakjes die je obstipatie moeten verhelpen of pilletjes die je darmen plat leggen. Daarmee los je de oorzaak niet op, maar pak je voor het comfort enkel het probleem aan. Mijn advies zou zijn om dan naar een natuurdiëtist te gaan of een alternatieve therapeut, vele reguliere artsen zien namelijk nog steeds geen verband tussen voeding en lichamelijke/geestelijke aandoeningen. Wanneer je structureel bloed hebt bij de stoelgang dan zeker wél een huisarts raadplegen.

Auteur: Marianne van Voed zo
bron: www.earthpedia.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *