Beleid en wanbeleid – de zorgmarkt van welzijn en geluk

Weet je dat de overheid in hun rapportages voor beleids analyses 150 externe adviseurs en 300 ambtenaren nodig hebben terwijl die analyses en rapportages alleen gaan over het kokerbeleid van een departement die geen enkele rekening houdt met de effecten van hun beleid op het beleid van een ander departement ? Ja dat heet beleid voeren…Nog nooit heb ik nu eens een echt doordacht beleid uitgevoerd gezien dat door de overheid ook nou eens echt intelligent werd toegepast en doorgerekend in effecten voor de samenleving in zijn geheel.
Dit komt door het kokerdenken – ja ook de overheid maakt zich hier schuldig aan – In het sociaal accoord – hoezo sociaal zou je denken -wordt bijvoorbeeld flink bezuinigd op de zorg. Thuiszorg wordt mantelzorg, en vrijwilligerswerk. Thuiszorg wordt straks gedaan door familieleden en buren. Zonder dat er voor wordt betaald. het wordt allemaal vrijwilligerswerk. Dat is wat men bij de overheid beleid voeren noemt.Beleid voeren?
Let dan even op de volgende ontwikkelingen.
Mensen die in de bijstand terecht komen of een AOW ontvangen en alleenstaand zijn is het verboden om de zorg van een andere alleenstaande partner op zich te nemen, ook als dat zou neerkomen op mantelzorg. Waarom is dat verboden? Zou je zeggen, nou het is niet echt verboden natuurlijk maar als iemand met een AOW uitkering gaat zorgen voor een ander of andersom, dan wordt de alleenstaande op zijn uitkering gekort met een kleine 30 %. Dan wordt het dus toch verboden ook al zegt men dat men het niet verbiedt..
Deze maatregel was genomen om de zorg van elkaar af te nemen. Zo mogen alleenstaande uitkeringsgerechtigden ook niet langer dan drie dagen per week bij een ander verblijven anders wordt de uitkeringsggerechtigde met bijstand, of AOW ook gekort op zijn of haar uitkering. O ja dat waren bezuinigingsmaatregelen maar dat effect haalde het natuurlijk niet want al die alleenstanden met een AOW uitkering stopten direct met hun mantelzorg voor een partner…ja het effect daarvan op de steeds doorgroeiende markt van de zorg is nu bekend..
Deze korting van 30 % op je uitkering omdat je voor een ander de zorg hebt opgenomen staat dus compleet haaks op het beleid dat mensen meer voor elkaar moeten zorgen…
Het ontneemt mensen die in de bijstand verkeren of met een AOW ook de mogelijkheid om een partner te zoeken …het heeft financiele consequenties voor die partners, dus deze blijven allemaal alleen wonen want anders krijgen ze 30% minder uitkering.
Het gevolg van al dat alleen wonen is natuurlijk wel dat de sociale huurwoningen vrijwel niet meer beschikbaar zijn. In die woningen wonen namelijk de mensen met een AOW uitkering of een bijstandsuitkering..
Juist omdat deze grote groep mensen niet voor elkaar mag zorgen en ook geen partner mogen zoeken en behouden is de druk op de thuiszorg natuurlijk explosief gegroeid. Juist doordat deze mensen ook niet met elkaar kunnen gaan samenwonen is er een groot tekort aan sociale woningebouw.
Hoe bezuinigen we nu op de thuiszorg en op de sociale woningbouw in een klap: Zorg voor elkaar dient te worden gestimuleerd niet afgestraft met een korting van 30% op je uitkering als je voor iemand anders gaat zorgen…dus weg met die kortingen !
Samenwonen van uitkeringsgerechtigden of AOW ers dient te worden gestimuleerd niet afgestraft. Dus weg met die kortingen op de AOW uitkering als partners voor elkaar willen zorgen.
Het effect zal zijn dat deze groepen mensen weer durven te gaan samenwonen en er dus woningen leeg komen die beschikbaar komen voor de sociale huur..Het effect zal ook zijn dat mensen weer voor elkaar durven te zorgen zonder bang te zijn dat op hun AOW uitkering wordt gekort omdat ze zorgen voor een partner..
Ja het was even een korte uiteenzetting, weet je dat de overheid in hun rapportages voor dergelijke analyses 150 externe adviseurs en 300 ambtenaren nodig hebben terwijl die analyses en rapportages alleen gaan over het kokerbeleid van een departement die geen enkele rekening houdt met de effecten van hun beleid op het beleid van een ander departement ? Ja dat heet beleid voeren…
Het beste beleid is dan ook weg met die ambtenaren en externe adviseurs.. ten eerste weten ze niet eens welke effecten ze echt voortbrengen en of dat gewenste of ongewenste effecten zijn en ten tweede zou dat een fantastische bezuiningsmaatregel zijn die niemand in de weg zit…niemand treft en dus het beste maatschappelijke effect heeft…

3 gedachten over “Beleid en wanbeleid – de zorgmarkt van welzijn en geluk”

  1. Goed verhaal Gerard. Bedankt weer. Check wel nog even de opbouw her en der..weet niet of het juist de bedoeling is, maar je gebruikt een paar keer een herhaling van bijna dezelfde zin.
    Je conclusie klopt wat mij betreft wel, op zo’n 450 échte niksnutten na, die dan eindelijk een echte baantje moeten gaan zoeken, zou iedereen daar zeer bij gebaat zijn. Je vraagt je weleens af of een stel volslagen idioten dit soort beleid bedenken of een groepje zieke psychopaten..hoe dan ook, het effect is nagenoeg hetzelfde dus moeilijk te zeggen..

  2. Soms probeer ik de kracht van de herhaling te gebruiken, en die 450 nietsnutten per departement ( hoeveel departementen hebben we ? ) dat kan volgens mij niet genoeg worden herhaald..weg ermee. Net zoals al die nietsnutten van het UWV ( daar gaan er gelukkig weer 4000 uit, mogen ze zelf eens een uitkering aanvragen en ervaren hoe dat is ) de conclusie blijft, geef iedereen een basisinkomen zonder verder gedoe, gezeur, gecontroleer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *