De Psychopaat


Het masker van de normen en waarden

Stel je voor – als dat lukt – dat je geen geweten hebt, maar dan ook helemaal niet, geen gevoelens van schuld of wroeging wat je ook doet, geen beperkende gevoelens van zorg voor het welzijn van vreemden, vrienden of zelfs familieleden. Stel je een leven voor zonder strijd met geen enkele vorm van schaamte, hoe egoïstisch, onverschillig, schadelijk of immoreel je ook handelde.

En doe alsof het concept van verantwoordelijkheid je niet bekend is, behalve als een last die anderen klakkeloos lijken te accepteren zonder zich af te vragen waarom, als de goedgelovige dwazen die zij zijn.

Voeg nu aan deze vreemde fantasie de mogelijkheid toe, om van andere mensen verborgen te houden dat je psychologische make-up radicaal verschillend is van die van hen. Eerst en vooral,  omdat iedereen veronderstelt dat het geweten universeel is onder de mensen, een vanzelfsprekendheid, waardoor het verbergen van het feit dat je gewetenloos bent, een eitje is.

Je wordt niet beperkt in je wensen en verlangens door gevoelens van schuld of schaamte, en wordt nooit geconfronteerd met anderen vanwege je misprezen koelbloedigheid. Het ijswater in je aderen is zo bizar, zo volledig buiten hun persoonlijke ervaring, dat ze zelfs zelden gissen naar jouw eigenlijke conditie.

Met andere woorden, je bent volledig vrij van innerlijke beperkingen, en je onbelemmerde vrijheid om dat te doen wat je wilt, zonder gewetenswroeging, op een voor jouw zeer gunstige manier,  onzichtbaar voor de gewone wereld.

Je kunt gewoon lekker doen wat je wil, en je merkwaardige voordeel ten opzichte van de meerderheid van de mensen, die sterk op achterstand staan door de gesel van hun geweten zal waarschijnlijk onopgemerkt blijven.

Hoe ga je dan je leven inrichten?

Wat gaat je doen met je grote – en geheime voordeel, en met de overeenkomstige handicap van andere mensen met hun belachelijke geweten?

Het antwoord zal grotendeels afhangen van wat je wensen toevallig zijn, want mensen zijn niet allemaal hetzelfde. Zelfs de diepst gewetenloze zijn niet allemaal hetzelfde. Sommige mensen – of zij een geweten hebben of niet – zijn liever inert en gemakzuchtig , terwijl anderen zijn vervuld van dromen en wilde ambities. Sommige mensen zijn briljant en getalenteerd, bij anderen werkt de bovenkamer in ploegen, en de meesten, geweten of niet, zitten daar ergens tussenin. Je hebt gewelddadige mensen en geweldloze, individuen die gedreven zijn door bloedlust en degenen die alleen maar vredelievende impulsen kennen.

Dat psychopaten geliefd en charismatisch kunnen zijn is een gegeven. De serie Dexter maakt de gelijknamige psychopaat bij de fans wellicht vooral geliefd, omdat zijn slachtoffers vooral andere psychopaten zijn.. wel even jezelf testen of het hier om een ‘guilty pleasure” gaat

 

Er van uitgaande dat je niet met geweld wordt tegen gehouden, kun je helemaal doen waar je zin in hebt.

Als je geboren bent op het juiste moment, met wat toegang tot familie fortuin of andere fondsen en subsidies en je hebt een speciaal talent voor het zaaien van haat gevoelens bij mensen. Van daaruit manoevreer je ze handig in een staat van andere gevoelens van angst en ontbering bij ze, want je verlangens zijn om grote aantallen niets vermoedende mensen de dood in te jagen, gewoon omdat het kan, dan bestaat de kans dat je je wensen waar maakt. Met genoeg geld, kunt je op veilige afstand, genoeglijk achterover leunend met een tevreden grijns de 5-delige DVD reeks nog eens bekijken. […]

Krankzinnig en angstaanjagend – en vooral heel erg de realiteit, in ongeveer 4 procent van de bevolking ….

Het aantal anorectische eetstoornissen per hoofd van de bevolking wordt geschat op 3,43 procent, en is daarmee bijna epidemisch, en toch is dit cijfer een fractie lager dan in het geval van antisociale persoonlijkheidstoornissen. De high-profile geestesziekten als schizofrenie komen slechts bij ongeveer 1 procent van de bevolking voor – slechts een kwart van de hoeveelheid gevallen van antisociale persoonlijkheid. Volgens de WGO is het tempo waarmee het aantal gevallen van dikke darm kanker in de laatste decennia is toegenomen, “alarmerend hoog,”. Het aantal gevallen waar het dan om gaat  is ongeveer 40 per 100.000 mensen, nog altijd honderd keer lager dan het percentage van de antisociale persoonlijkheid. ( )

hitchcockHet hoog aantal gevallen van sociopathie en hieruit voortkomende incidenten in de menselijke samenleving heeft een diepgaand effect op de rest van ons, die gewoon hun leven willen leiden op deze planeet. De individuen die deze 4 procent vormen draineren en plunderen onze relaties, onze bankrekeningen, onze prestaties, onze eigenwaarde, onze planeet en ons recht op een goed en vreedzaam bestaan op deze anders zo prachtige planeet Aarde.

Het is dan ook enigszins verrassend, dat veel mensen niet echt op de hoogte zijn over de omvang van deze aandoening, en als ze zich bewust zijn van het bestaan van deze stoornis, ze alleen denken in termen van gewelddadige psychopathische – moordenaars, seriemoordenaars, massamoordenaars – mensen die vanwege het opvallend karakter van hun misdadige acties, op zeker moment tegen de lamp lopen en daarmee hun anonimiteit verliezen. Waarna ze in de meeste gevallen voorgoed achter slot en grendel verdwijnen, of in andere landen zelfs ter dood worden veroordeeld.

Wij zijn over het algemeen niet bekend met, het veel grotere aantal geweldloze sociopaten onder ons, noch identificeren we ons met mensen die vaak niet flagrante overtreders zijn, en tegen wie onze formele juridische systeem weinig bescherming biedt.

De meesten van ons kunnen zich er geen voorstelling bij maken dat er een overeenkomstigheid bestaat tussen het orkestreren van een etnische genocide en, laten we zeggen, zonder wroeging liegen tegen je baas over een collega, om deze in discrediet te brengen.  Maar de psychologische correspondentie is gewoon eng. Eenvoudig en onweerlegbaar is in de gemenedeler  de afwezigheid van het inwendige mechanisme dat  ons emotioneel gezien ter verantwoording roept, als we een keuze maken en willen  uitvoeren die we gewoonlijk zien als immoreel, onethisch, nalatig, of egoïstisch.

De meesten van ons voelen zich al schuldig als we het laatste stukje van de taart opeten in de keuken, laat staan wat wij zouden voelen als we opzettelijk en methodisch overgaan tot het kwetsen en benadelen van anderen.

Degenen die geen geweten hebben zijn een soort op zichzelf, of ze nu moordlustige tirannen zijn of slechts meedogenloze sociale sluipschutters.

De aanwezigheid of afwezigheid van het geweten is een diep menselijke divisie, een kenmerk dat misschien wel belangrijker is dan intelligentie, ras, of zelfs geslacht.

Anthony HopkinsWat onderscheidt een predatoriale sociopaat die leeft van de energie cq. arbeid van anderen, van iemand die zo nu en dan een bank of pompstation overvalt.  Of  een eigentijdse roofridder – van een gewone (seriele) pestkop die iedere dag je lunch afpakt  en een sociopathische moordenaar -Het verschil is vaak niets meer dan sociale status, drive, intellect, bloed lust, of eenvoudige mogelijkheid.

Wat al deze mensen onderscheidt uit de rest van ons is een volkomen leeg gat in de menselijk psyche, op de plek waar de meest geëvolueerde van alle menselijke functies zou horen te zitten. De Ziel.

Dit gegeven doet me onwillekeurig denken aan Vlad the Impaler, waarop de minder historische meer mythische versie Graaf Dracula is gebaseerd. Koning van de ondoden. De Vampier.

De “living dead”, een zielloos wezen, dat hoewel het alle fysieke kenmerken heeft van de mens, er zelfs uit is ontstaan, zich vanuit de psyche compleet apart zet van de mens. Weleens gehoord van het begrip: Psychische vampier.. Gek genoeg een reelere variant op zijn mythische broertje.

En wat blijkt, onze huidige wereldleiders, zoals president Obama en oud president Bush heeft een directe bloedlijn lopen naar  Vlad Tepes III, Prince of Wallachia alias Dracula. Op eentje na (een president met Hollandse roots) geldt voor alle andere Amerikaanse Presidenten in de geschiedenis dat dit directe afstammelingen zijn van de Engelse Koning John Lackland  Toeval? Hoe vaak moet iets toeval zijn voor je kunt spreken van een verborgen opzet?

Volgende keer in deel 2 van ” de Psychopaat.”  ga ik  dieper in op de merkwaardige parallel tussen Psychopaten en Psychisch vampierisme, en een theoretische casus, over de origine van deze zieke cq verziekte conditie van de menselijke psyche.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *