Superfoods: Havermout

hvermoutHavermout behoort tot de categorie Superfoods. Het concept van Superfoods is heel eenvoudig:

 het zijn de beste voedingsmiddelen die je kunt eten. Naast haver staan bosbessen, broccoli,

 sinaasappelen, wilde zalm, soja, spinazie, groene thee, tomaten, kalkoen, walnoten, yoghurt,

peulvruchten, avocado en pompoen hoog genoteerd. Haver zou je de koningin van het bal kunnen noemen,

 want het heeft al het goede van de aarde in zich. Haver schreef geschiedenis toen in 1997 officieel

 werd vastgesteld dat havervlokken, havermout, haverzemelen en havermeel het risico op hart- en

 vaatziekten kunnen verkleinen.

 

havermoutpapHavermout bevat 100% natuurlijke ingrediënten. Het is een product dat rijk is aan vitamine

B1, magnesium en fosfor en tevens draagt havermout, in combinatie met gevarieerde en

vetarme voeding, bij aan een lager cholesterolgehalte. Haver heeft een positief effect op de

bloedsuikerspiegel. Mensen die havermout, havervlokken of haverzemelen eten, vertonen lagere

pieken in hun bloedsuikerspiegel. Dat verklaart waarom je na een goed en gezond havermoutontbijt

de dag energiek kan beginnen en at je er minimaal een paar uur tegen kunt, zonder dat je vingers

blijven vastplakken in de koektrommel. (Tenzij het havermoutkoekjes zijn!).

Het is een fabel dat je dik zou worden van havermout. Haver bevat veel voedingsstoffen, stoffen die

het lichaam heel goed kan opnemen en verwerken. Het bevat, in tegenstelling tot wat veel mensen

denken, weinig calorieën, maar wel veel voedingsvezels en eiwit. De voedingsvezels in haver zorgen

ervoor dat het voedsel de maag niet zo snel verlaat. In havermout zitten zowel in water oplosbare als

onoplosbare voedingsvezels. Beide soorten zijn nodig voor de spijsvertering. Ze activeren de armen

en bevorderen de stoelgang. Een recent onderzoek heeft aangetoond dat een hoge consumptie van

voedingsvezels uit granen het risico op diabetes verkleint. Havermout is een superfood!

 

-havermout-vlokken-met-houten-lepelWeetjes en watjes (om iemand van haver tot gort te leren kennen)

 De oorsprong van haver is niet bekend maar het wordt verbouwd in Noor- en West-Europa,

 de voormalige Sovjet-Unie, Amerika, Australië, Canada, Schotland en China. Haver is een

 graansoort en havermout wordt gemaakt door hele haverkorrels met stoom te verhitten en ze

 vervolgens plat te walsen. Eerst wordt de ruwe haver ontdaan van stof, zand, steentjes en andere

 verontreinigingen. Daarna gaan de haverkorrels naar de pelmachines. Daar wordt de schil van de

 haverkorrel verwijderd. Na het pellen volgt het eesten: de verwerking tot havermout. Eesten is een

 conserveringsmethode waarbij de twee stoffen die ervoor kunnen zorgen dat de havermout ranzig

 of bitter wordt, door verhittint uitgeschakeld worden. Na het eesten komen de gepelde havervlokken

(kernen) in de gruttensnijder en hier worden de kernen in stukjes geknipt. Dan volgt het sorteren

 en reinigen en daarna worden de havergrutten gestoomd. De laatste stap is het walsen, waarbij de

 haverkernen geplet worden tot vlokken. Als de haverkernen niet in stukjes worden genkiipt maar

 direct worden gewalst, ontstaat een grovere havermout met een langere kooktijd.

 

Bron: Uit het boek: Superfood! Een culinaire reis vol verrassende recepten met havermout

Auteur: Patty Harpenau

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *