Superfoods: Eieren

dooierEieren hebben in het verleden ten onrechte een slechte reputatie gekregen en helaas geloven vandaag de dag nog veel mensen de verkeerde informatie omtrent het ei. Zijn eieren nu wel of niet goed voor je? Veroorzaken ze hartproblemen? Verhogen ze het cholesterol? Moet je ze vermijden?

Het antwoord dat je krijgt op deze vraag hangt af van aan wie je het vraagt. Veel reguliere artsen zouden zeggen dat eieren je cholesterol verhogen en dat je ze moet vermijden. Sommigen zeggen dat alleen het eiwit gebruikt zou moeten worden vanwege het cholesterol in de eierdooier. Ook zijn er nog steeds artikelen te vinden die het idee verspreiden dat eieren schadelijk zijn, en dat men ze zou moeten vermijden om gezondheidsproblemen te voorkomen.

Ei onterecht getarget als cholesterol bom

Reguliere artsen hebben het bij het verkeerde eind. Eieren zijn eigenlijk een superfood. Ze zitten boordevol voedingsstoffen, vitaminen en gezondsheidsvoordelen.

Een eitje kan zo lekker zijn! En kan ook op talloze wijze worden bereid.
Maar hoe (on)gezond zijn eieren eigenlijk?

Van eieren word je niet dik. Een gemiddeld gekookt ei bevat maar 75 kcal. Eieren bevatten antioxidanten, die ouderdomsgebonden oogziektes kunnen tegengaan.

Bron van eiwitten

Eieren zijn rijk aan alle essentiële aminozuren. Bovendien zijn ze een bron van biologische, hoogwaardige eiwitten. Tot slot bevatten eieren nuttige stoffen als ijzer, choline, foliumzuur en de vitamines B2, B12, E en D.

Versheid

Om erachter te komen of een ei nog vers genoeg is om te eten, hoef je deze alleen maar in koud water te leggen. Hoe meer de bolle kant omhoog komt drijven, hoe ouder het ei is. Dat komt door de luchtkamer van het ei. Deze wordt groter, naarmate het ei ouder wordt.

lekkerVerhogen ze dan niet je cholesterol? Een van de meest voorkomende redenen dat eieren vermeden worden is om de angst voor een hoog cholesterol. Meerdere studies hebben echter uitgewezen dat eieren het LDL cholesterol niet verhogen, maar juist verlagen. Uit een recent onderzoek is gebleken dat degenen die drie eieren per dag aten gedurende twaalf dagen, een lager LDL cholesterol en een verhoogd HDL hadden. Een ander onderzoek laat zien dat degenen die vier of meer eieren per week aten, een lager cholesterol hadden dan degenen die maar één ei per week aten.

Waarom eieren zo gezond zijn : http://www.aquariusage.com/index.cfm?type=dmSimpleSearch&q=eieren

2 gedachten over “Superfoods: Eieren”

  1. Zo fijn om dit te lezen. Op zaterdag haal ik mijn eieren op de Noordermarkt in Amsterdam bij een vrouw (Annet) die haar eigen kippen heeft. Ik gebruik ze ook voor eigen pasta. Doet me goed om te lezen dat mijn vier eitjes per week ik met gemak en gezondheid meer kan eten. Als avondeten maak ik soms gebakken groeten met heerlijke kruiden en dan ei erover.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *