DE WAARHEID OVER ONS ONDERWIJSSYSTEEM

John-Taylor-Gatto-quote

Met een waardering van 9.3 uit 10 op IMDB is dit een buitengewoon interessante serie waarin John Taylor Gatto ingaat op het hoe en waarom van ons huidige onderwijssysteem. Gatto is een man die 30 jaar zelf in het onderwijs actief is geweest en daarbij een prachtspreker is. Deze bijna 6 uur materiaal van hem zal eenieders denken op ons huidige verplichte onderwijssysteem voorgoed veranderen. Wellicht is het handig als mensen dit ook even doorsturen naar docenten in hun omgeving en naar het ministerie van onderwijs in Nederland. Overigens geeft hij zelf aan hoe hij tot beste docent van het jaar in New York werd uitgeroepen. Hij geeft aan dat je kinderen hun inherente interesses serieus moet nemen en ze daarin moet ondersteunen en ze in staat moet stellen vooruitgang te maken op dat gebied. Moeilijker is het niet volgens Gatto en hij heeft hier buitengewoon grote successen mee geboekt. Voor eenieder die zelf naar school is gegaan en of kinderen heeft die naar school gaan is dit een must see. En ik denk dat dit verhaal aanleiding geeft om in Nederland ook het gehele onderwijssysteem volledig op de schop te gooien. Kortom een echte aanrader.

In de ultieme geschiedenisles illustreert voormalig docent en  New York State School onderwijzer van het jaar, John Taylor Gatto, in een 5 uur durende reis door de geschiedenis, wat de directe gevolgen zijn van ons verplichte en publieke onderwijssysteem. Op nauwkeurige wijze legt hij bloot HOE en WAAROM ons onderwijssysteem ons dommer maakt in plaats van écht wijzer. Ook laat hij zien wat wij eraan kunnen doen om dit te veranderen. Met meer dan 200 voetnoten, en meer dan 30 klassieke teksten als referentie toont Gatto in een 5 uur durend interview, passeren al Jonh’s memoires, research , publicaties en levenservaring samen die een kennisbron oplevert die en empirisch inzicht verschaft in de “underground” historie van het Amerikaans onderwijssysteem, en haar effect op de 21e eeuw. dat in vele opzichten en eigenlijk steeds meer vergelijkbaar is met het onze. Per “lesuur” focust zich op onderzoek naar de evolutie van ideeën en visies die zich vandaag de dag manifesteren in het huidige publieke onderwijs. Door de geschiedenis van het onderwijs te ontleden en systematisch aan te tonen hoeen waarom  deze tot stand zijn gekomen beschik je aan het eind van het interview over een copieuze hoeveelheid informatie. En van waaruit je indien gewenst je eigen ontdekkingsreis kunt starten. Buiten een schat aan informatie reikt dit interview ook oplossingen, documenten en referenties cq bewijsvoering, die overigens vooral de ontvanger bewust maakt. Informatie die je het besef geeft dat het beste onderwijssysteem is dat je VOOR JEZELF DENKT en open met anderen communiceert en informatie deelt om een  hoger level van bewustzijn te bereiken

Bron: visionair.nl

Vertaling: Paul van der Sluijs


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *