Het grote loslaten 48 – Oude marketeer, oude ziel

“Marketing is een vak.” En ik zou het moeten weten. Ik heb er immers voor gestudeerd. Bovendien heb ik meerdere marketingadviesbureaus gehad. En voor de meeste marketing-vakbladen heb ik artikelen gepubliceerd.

tvm

 

Oude marketeer

Mijn diploma’s heb ik in 1986 gehaald. En mijn bedrijven heb ik in 2012 opgeheven. Ik praktiseer het “vak” niet meer. Althans, ik rijd niet dagelijks naar een kantoor om daar de marketing te gaan bedrijven. Af en toe word ik nog wel eens gevraagd om met een “marketing-bril” naar een bedrijfsmatig probleem te kijken. En soms bied ik mijzelf vrijwillig aan om als sparringpartner op te treden als er moet worden nagedacht over een “businesspropositie” of een markt- of doelgroepenanalyse.

Dit laatste is onlangs nog gebeurd. De response op de aankondiging van het evenement “de Zomerparade” van de organisatie Seats2Meet was beneden de verwachting en er was een brainstormsessie georganiseerd om tot ideeёn te komen om die response te verhogen. Daartoe was een twintigtal mensen uitgenodigd. Ik had besloten om mijn steentje bij te dragen.

 

De brainstormsessie

Ik neem niet vaak meer deel aan vergaderingen of andere zakelijke bijeenkomsten. Ik kijk daardoor ook met andere ogen naar wat er tijdens deze bijeenkomsten plaatsvindt. Ik wil mijn observaties van de brainstormsessie graag met u delen. Ze zijn in mijn beleving overigens niet veel anders dan bij bijna iedere kantoorvergadering of netwerkbijeenkomst.

 

haantje1Het eerste wat ik opmerkte was het haantjesgedrag. Het jezelf profileren. De ego-manifestatie. Onder de illusie van bijdragen aan een gemeenschappelijk doel wordt vooral een eigen doel, “mezelf laten zien” gecreёerd en nagestreefd. Dat gebeurt bijna altijd onbewust en is ook niet te kwader trouw. Haantjesgedrag is een sluipmoordenaar van het groepsgevoel en het vergroot de afscheiding tussen jezelf en je omgeving.

 

Het tweede wat mij opviel was het element van resultaatgerichtheid. De bijeenkomst diende een resultaat op te leveren. In dit geval: ideeёn om de Zomerparade onder de aandacht van potentiёle klanten te brengen. Ogenschijnlijk is daar niets mis mee.

 

Daarnaast werd een aantal methoden gebruikt om het creatieve denkproces op gang te brengen. Ter ondersteuning van het bereiken van het beoogde resultaat. Op zich is daar ook niets mis mee.

 

Introspectie

Zoals bijna iedereen raak ik geaffecteerd door haantjesgedrag. Het brengt mij in de verleiding om mij ook als een haantje te gaan gedragen. Ik observeer mijzelf graag in dit soort situaties en kijk wat er met mij gebeurt. En steeds vaker – niet altijd – kan ik ervoor kiezen om de neiging mijzelf te manifesteren te onderdrukken. Daardoor kan ik, niet gehinderd door de manifestatiedrang van mijn ego, de wereld om mij heen onbevangen observeren. En dan voel ik onder meer welk verlammend effect het veelal onbewuste – haantjesgedrag heeft op de energiehuishouding van de individuen.

 

Als de energie in een groep resultaatgerichtheid uitstraalt, vooral als dat gepaard gaat met een wens tot efficiency, heeft dat ook een effect op mij. Ik krijg dan de neiging om zo snel mogelijk tot het – in mijn ogen – beste resultaat komen en zou dan geïrriteerd kunnen raken als het “te traag” gaat of als anderen het niet “begrijpen”. Ook deze neiging kan ik steeds vaker onderdrukken en ook hier realiseer ik mij dat, zoals bij haantjesgedrag, het de energieflow in een groep juist blokkeert.

 

Dit gebeurt wanneer het op efficiёnte wijze tot een resultaat komen boven het groepsproces wordt gesteld. Mensen die ogenschijnlijk contra-productief acteren worden terechtgewezen (“Even centraal alsjeblieft.” “Even to the point, graag”), waardoor ze afhaken en met hen de flow en daarmee – wellicht onvermoede – “out of the box” resultaten.

 

Ik denk dat ik als “oude marketeer” met een dubbel gevoel acteer. Aan de ene kant kan ik vrij snel en doelgericht naar bepaalde (marketing-) resultaten toewerken en ook lonkt de behoefte om daar erkenning voor te zoeken. En aan de andere kant realiseer ik mij de beperktheid van het denkparadigma waarbinnen de gewenste resultaten worden gezocht. Steeds vaker kies ik voor de andere benadering. Een benadering die de huidige kaders bevraagt en het proces stelt boven het “resultaat”.

 

Oude ziel

crop-HaagseTorenNLWij brainstormers hebben de lunch gebruikt in de Sky Bar op de 42e etage. Vanwege wat sanitaire bezigheden schoof ik als laatste aan. Er was juist iemand aan het woord, die op zijn visitekaartje “reconnective healer” had staan. Hij vertelde over hoe hij op afstand mensen kon healen en hoe hij door met zijn handen over iemands lichaam te bewegen kon voelen waar een fysieke klacht speelde en welke psychische of zelfs spirituele onbalans daar de oorzaak van zou kunnen zijn. De aanwezigen luisterden gebiologeerd naar hem en vroegen hoe hij toch de link tussen het fysieke en het spirituele kon zien.

 

Ik vroeg mij dat niet af. Ik vroeg mij iets heel anders af en stelde de vraag:”Maar je kunt toch in een paar tellen zien wie iemand is? Waar een eventuele onbalans zit? Vanwaar zo ingewikkeld?”
“Ja. Jij wel,” zei de healer, “Maar jij bent dan ook een oude ziel.”

 

oude zielHet is zeker niet de eerste keer dat iemand mij dit verteld, dikwijls overigens spontaan en zonder ogenschijnlijke aanleiding, en in de regel vind ik het niet prettig als ik in gezelschap als zodanig wordt getypeerd. Deze keer stoorde ik mij er niet zo aan.

 

De aandacht was wel plotsklaps op mij gericht. “Ben je een oude ziel?” “Hoe weet je dat je een oude ziel bent?” “Kun je dingen uit je vorige levens herinneren?”

 

Ik nam het woord. En vertelde hoe ik de dingen ervaar. Eigenlijk vertelde ik hetzelfde verhaal dat ik ook in mijn blogs vertel. Een persoonlijk verhaal over bewustwording. Een verhaal over buiten vastomlijnde kaders stappen. Een verhaal over angsten omarmen. Een verhaal van jezelf ontmoeten.

 

En weet u wat er gebeurde? De sfeer, of laat ik het “de energie” noemen, sloeg om. Als het blad van een boom. Van het ene op het andere moment lieten mijn disgenoten hun “ondernemersjas” vallen. Van het ene op het andere moment was men haantje af. Was er geen doel of resultaat dat behaald moest worden. Maar werden ervaringen gedeeld. Persoonlijke ervaringen. Spirituele ervaringen. Levenservaringen. “Ik wil het liefste vrij zijn.” “Ik heb het ook meegemaakt dat ik van te voren aanvoelde dat een beslissing eigenlijk niet goed was.” Het was wonderlijk om te aanschouwen wat er in slechts luttele ogenblikken aan nieuwe energie, lichte energie, door de mensen stroomde. Ik werd er blij van.

 

Oude marketeer of oude ziel?

 

Ik voel mij meer een oude ziel dan een oude marketeer. Ik inspireer liever mijzelf en anderen bij het ontdekken van je ware ziel dan dat ik een vooropgesteld doel nastreef. Ik neem liever de jassen van mensen aan dan dat ik ze hen verkoop. Ik doorvoel liever wat mensen werkelijk beweegt dan dat ik hun gedrag probeer te beïnvloeden. Ik ervaar liever wie ik werkelijk ben – met al mijn kwaliteiten en beperkingen – dan dat ik een perfecte acteerprestatie neerzet.

 

En hoe zit het met U?

7 gedachten over “Het grote loslaten 48 – Oude marketeer, oude ziel”

  1. Wat een leuk geschreven stuk Chris maar ik ben natuurlijk van het vrouwelijke geslacht…hebben die trouwens ook haantjes gedrag? Soms zou ik wel iets van dat gedrag willen hebben…maar ja dat zit er niet in. Ik heb moeite met het verkopen van mezelf…..Alles wat ik geleerd heb is vanuit mijn levenservaring…mijn eigen valkuilen en dat soort dingen. Ik ben een therapeutisch counselor maar heb het tot nu toe alleen voor mezelf gedaan. Nu is het geval dat ik op 3 sept een gesprek heb met iemand van een re-integratiebureau….Ik kan mijn oude werkzaamheden niet meer doen vanwege een nekletsel maar de arbeidsdeskundig vond dat ik verbaal goed was. Stel je voor ik zit aan de kassa van een supermarkt…zien ze een diploma….en ben ik opeens beschikt gevonden voor een praatbaan….en dat terwijl ik een mensen mens ben. Ik wil dan ook gewoon mezelf zijn en blijven en van daaruit iets te bieden hebben…..Eigenlijk is het nu zover en overvalt me de angst…en komt dat kleine kuikentje om de hoek kijken….mag ik alsjeblieft iets van een haantje en dan toch mezelf zijn, liefst zonder zweethandjes. Groetjes Natascha

    1. Hoi Natascha,

      Bedankt voor je uitgebreide en eerlijke reactie. En voor je compliment. Geloof mij, je hoeft jezelf niet te verkopen. Het is een misconceptie waar veel mensen mee rondlopen. Wees jezelf en zet je intentie in het universum. Dat is alles wat je hoeft te doen. Je hoeft niet te forceren. Dat werkt uiteindelijk slechts averechts.

      Sterkte!!

  2. Waw Chris, knap geschreven!
    Wat heb ik dit met plezier en grote nieuwsgierigheid gelezen!!! Toeval of niet, ook ik voel me eerder zo een oude ziel… 🙂
    Ik ben benieuwd naar meer van jouw schrijfsels!

    Enthousiaste groeten,
    Lies

    1. Beste Lies, Chris, heeft een serie van 82 blogs geschreven op Soulvability over “het Grote Loslaten” Door in de zoekfunctie op de site rechts bovenin (aangegeven met het vergrootglas icoontje) kun je door loslaten of het grote loslaten in te typen en een return te geven, het complete verhaal (qua content vergelijkbaar met een e-book) oproepen. Als leesvoer zeer aan te raden. Het is herkenbaar voor menen die bewust in het leven staan. En Chris schrijft makkelijk en leest idd lekker weg 🙂 Prettige feestdagen..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *