Kinderen bewust (op)voeden

 

ADHD, ADD, PDD-NOS, autisme, dyslexie… Steeds meer kinderen krijgen een label. Ik zie het ook aan het toenemend aantal wanhopige ouders dat mijn praktijk bezoekt. Ze lopen vast. Ze hebben behoefte aan inzichten. Inzichten in hun kind, het gedrag en de klachten.

Blog_Karin Janssen_beeldmateriaal_kinderen


Hoewel labelen duidelijkheid biedt, blijft het antwoord op klachten en problemen vaak uit. De valkuil is dat kinderen niet meer loskomen van zo’n stempel. Ze gaan zich gedragen volgens de spelregels van het bijbehorende hokje. Met andere woorden: kinderen krijgen geen ruimte om zich te ontwikkelen op hun eigen manier volgens hun eigenWIJSheid. Ze verliezen het contact met zichzelf. Ze gaan uit hun kracht.

Wat is er aan de hand met kinderen van deze tijd?

Ik zie bij kinderen een geheel nieuw bewustzijn. Het zijn de vernieuwers, ontdekkers en wijze beslissers van deze tijd. Ze dragen een boodschap uit: het is tijd voor verandering. En verandering vraagt niet om labelen, maar om anders denken.
Zowel vanuit mijn werk met kinderen als uit persoonlijke ervaring vallen mij gedragspatronen op, die voortkomen uit typische kenmerken, kwaliteiten en behoeften van kinderen van deze tijd. Enkele daarvan zijn:

  • Ze zijn (hoog)gevoelig en beleven intens. Ze zuigen als een spons prikkels op waardoor ze klachten en problemen ontwikkelen. Denk aan: hyperactief worden, snel en veel huilen, schoppen, slaan, drammen, met spullen gooien, compleet door het lint gaan, boos en agressief worden, afwezig gedrag om zich te onttrekken aan de vele prikkels, woedeaanvallen, ruzie maken, slaapproblemen na een drukke dag, concentratieproblemen.
  • Ze leven sterk vanuit hun intuïtie. Dit kan gepaard gaan met paranormale ervaringen: ze zien, horen, voelen, ruiken of weten dingen die volwassenen niet waarnemen. Sommige kinderen zien aura’s, andere voorspellen gebeurtenissen of zien overleden personen.
  • Ze zijn heel wijs, innerlijk wijs. Ze kunnen diepzinnige vragen stellen en onverwachts wijze uitspraken doen, waarbij je je afvraagt of je met een kind of met een volwassene te maken hebt.
  • Ze hebben veelal een dominante rechter hersenhelft. Dit gaat vaak samen met beelddenken. Beelddenkers zijn visueel ingesteld en kunnen op school in de problemen komen met lezen, rekenen, structureren en taken plannen. Ze worden nogal eens (veelal onterecht) gediagnosticeerd met dyslexie, ADD of ADHD.
  • Ze zijn een ster in een spiegel voorhouden. Ze laten gedrag zien als uitnodiging aan jou om op zoek te gaan naar je eigen onopgeloste pijn.
  • Ze hebben problemen met gezag zonder uitleg.
  • Ze willen volwaardig en met respect behandeld worden.
  • Ze laten zich niet snel meevoeren door gedachten en ideeën van anderen. Ze zien vaak een betere manier om dingen te doen, zowel thuis als op school. Ze kunnen zich soms moeilijk aan een systeem aanpassen. School is om die reden niet altijd even makkelijk.
  • Ze eisen door hun gedrag dat hen discipline en grenzen worden opgelegd, echter binnen een kader waarin ze zelf keuzes hebben.
  • Ze hebben een sterk gevoel voor rechtvaardigheid.
  • Ze kennen geen logica voor wat ze voelen en weten. Ze kijken, ervaren en beleven vanuit een groter geheel oftewel op een holistische manier.
  • Ze leven vanuit hun hart en zijn gericht op liefde en harmonie. Ze ervaren de wereld om hen heen als een eenheid: alles is met alles verbonden. De valkuil is dat ze vanuit deze eenheidsbeleving emoties zoals boosheid en verdriet van anderen overnemen. Ze hebben echter niet in de gaten dat het niet hun eigen boosheid of verdriet is.

Waarom komen kinderen in de problemen?

Kinderen raken snel overprikkeld juist vanwege hun prachtige kwaliteiten zoals (hoog)gevoeligheid, een sterke intuïtie en een grote innerlijke wijsheid. En overprikkeling leidt tot lichamelijke klachten, emotionele problemen, gedragsproblemen en leerproblemen. Het zijn de kinderen die anders op voeding reageren (voedselallergieën en voedselintoleranties), schrikken van geluiden, medicijnen niet of minder goed verdragen, heftig op vaccinaties reageren, hoofdpijn krijgen en vermoeid raken van licht en geluid, labeltjes in kleding niet verdagen, eenzijdig eten door een andere smaakbeleving of misselijk worden van bepaalde geuren.

 Hulp voorbij het hokje.

Ik wil meer doen dan toekijken hoe kinderen in hokjes worden gestopt. Wat zijn hun (onvervulde) behoeften? Welke signalen geven ze af? Ik zoek altijd naar het waarom. Ook tijdens mijn studie geneeskunde. Ik nam geen genoegen om brandend maagzuur te blussen met een maagzuurremmer. Ik vroeg me af waar iemand mee in zijn maag zat. Ik stel(de) mezelf tot doel om de werkelijke oorzaak aan te pakken. Zo ook met betrekking tot overprikkeling bij kinderen (en volwassenen). Er zijn tal van oorzaken. Je raakt niet alleen overprikkeld in een drukke omgeving (externe overprikkeling), maar ook door prikkels van binnenuit het lichaam. Denk bij interne overprikkeling aan verkeerde voeding, vaccinaties, medicijngebruik, infecties, tekort aan vitaminen en mineralen, stralingsbelasting, onverwerkte emoties en negatieve gedachten. Kosmische overprikkeling ontstaat bij een kind met beangstigende paranormale ervaringen of bij een kind met nachtmerries vanwege het ervaren, voelen of zien van entiteiten.


Met het behandelen van tal van oorzaken van overprikkeling is zoveel meer mogelijk na (of naast) het reguliere circuit. Mijn motto: samen in verbinding staan we sterk. Ik pleit voor holistische geneeskunde: de boodschap achter de klacht moet begrepen worden en de oorzaak aangepakt op fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel niveau.

 Tot slot

Kinderen van deze tijd zijn ‘anders’. Ze hunkeren naar een andere, nieuwe benadering. Ze nodigen uit tot bewustwording. Kinderen vragen om bewust (op)voeden. Niet alleen letterlijk op fysiek niveau, maar ook op emotioneel, mentaal en spiritueel niveau kun je je kind dagelijks voeden. Deze holistische benaderingswijze brengt je kind (terug) in zijn kracht. Bewust (op)voeden en verbinden met het kind in ons HART… kinderen krijgen ruimte om te ZIJN wie ze werkelijk zijn.

Wijsheid uit mijn praktijk

Rob (9 jaar): “Ik heb ADHD. Anderen begrijpen mij beter door die 4 letters. Ik snap dat niet, want ik blijf gewoon Rob. Ik ben enthousiast. Ik barst van de ideeën. Ik kan niet stilzitten. Ik wil maar doorgaan. Anderen vinden het vervelend dat ik druk ben. Ik ben blij met mezelf.”

 

Herkent u naar aanleiding van dit artikel punten in uw kind of uzelf en heeft u daar vragen over dan kunt u die vraag (desnoods anoniem) onder het artikel plaatsen. Bij meer persoonlijke vragen over dit onderwerp kunt u contact opnemen met de auteur via haar website:  www.kinderenbewustopvoeden.nl

 

 

 

5 gedachten over “Kinderen bewust (op)voeden”

  1. Helemaal waar. Helaas is onze maatschappij niet ingericht op deze kinderen, iets waar ik al 13 jaar tegenaan loop met mijn zoon. Bij hem heeft het “label” in elk geval geholpen om hem op de juiste plek (school) te krijgen. Hij krijgt nu handvaten aangereikt om zich straks in de normale (!) wereld staande te houden. Eigenlijk te triest voor woorden. Bovenstaande wordt gelukkig steeds meer gezien en erkend maar we zijn er nog lang niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *