Tele2 maakt misbruik van klant middels extreem hoge facturen

tele2cheat“Goedemorgen meneer, met de klantenservice van Tele2. Wij bellen even om te checken of uw rekeningnummer klopt, voor het automatisch afschrijven.” Ah prima! Dat is goede service, althans naar hen zelf toe. Zij willen natuurlijk zo snel mogelijk geld, later bleek ik daar een patroon in te ontdekken. Dit telefoontje kreeg ik aan het begin van mijn abonnement.

Een paar maanden later ontving ik een rekening van 40 euro bovenop mijn normale kosten. Ik zat er overheen. Goed, we weten allemaal dat als je buiten je bundel belt, dat zo kan oplopen tot veel te hoge kosten. Betaald dus, geen probleem.

Alhoewel, geen probleem? Dit wilde ik de volgende keren voorkomen. Toch die vriendelijke klantenservice maar bellen om advies in te winnen over een andere of extra belbundel.

“Goedemiddag, met Natasja van Tele2. Ik zie dat u over uw bundel heen was, omdat u veel sms’t.” zei de vriendelijke mevrouw mij.

En dat was ook zo, de Sms’jes waren de dader. “U kunt een extra bundel van 500 Sms’jes nemen voor 2,50 in de maand.”

“Dat is niet duur”, zei ik. “Doe die extra bundel dan maar. Maar gaat het niet van mijn belminuten af?”

“Nee meneer, de 500 sms’jes zijn boven op het normale tegoed dat u al hebt”.

“Heel fijn, voeg maar toe aan mijn abbonnement!”.

De maanden erna had ik inderdaad geen problemen. Nu had ik ook niet gek veel gebeld. Totdat! Mijn abbonnement plotseling werd afgesloten. Erg vreemd, want die 25 euro zou natuurlijk gewoon afgeschreven moeten zijn. Er stond meer dan 25 euro op mijn rekening. Na inloggen op het o-zo-handige ‘Mijn Tele2’, kwam ik al snel tot de conclusie dat ik 220 euro een behoorlijk hoog bedrag vond. Zeker als ik niet buiten mijn bundel gebeld zou hebben. Dat wordt even de ‘klantenservice’ (lees ‘klachtenservice’) bellen.

“Goedemiddag, met Annie van Tele2.”

“Waar komt het hoge bedrag vandaan op het factuur?” vroeg ik.

“U hebt teveel ge-smst meneer. U zit over uw bundel heen.”

Wel heb ik jou daar! Hoe komt Annie daar bij? Ik heb echt niet meer dan 500 smsjes verstuurd die maand. Ik pas wel op. Volgens Annie had ik helemaal niet de 500 smsjes bovenop mijn belbundel, maar had ik een smsverdubbelaar. Dat wil dus zeggen, zo heb ik begrepen, dat je niet 1 belminuut kwijt bent per smsje, maar een halve belminuut. Maar als je belminuten op zijn, kun je niets meer smsen.

“Maar dat is mij helemaal niet beloofd, Annie. Mij is 500 éxtra smsjes beloofd’.

Ondanks dat Tele2 al hun facturen nauwlettend in de gaten houdt en al hun telefoongesprekken opnemen – waarschijnlijk omdat ze dol op geld zijn en middels mijn lange ervaring met dit bedrijf kan stellen dat ze de klant niet voorop stellen – konden ze niets vinden van het telefonisch akkoord gaan met die bundel. Bovendien zou ik al de hoogst mogelijke bundel hebben die er was. Lees eens terug wat die belbundel was. Zegt u nou, is dat een uitgebreide bundel voor een zakelijke beller? Lijkt mij een minimale bundel. Ik heb opgehangen en meteen weer gebeld in de hoop een collega van haar te spreken die wel oplossingsgericht was. En die kreeg ik. Ik was positief verrast over Tele2. Deze vriendelijke dame kon, na een gesprek van misschien wel een uur van hoor en wederhoor en overleg met haar manager, het openstaande bedrag kwijtschelden. Ik kon een half uur later weer bellen en zo was het opgelost.

Nu denkt u, waarom kan ik nog megapixels lang omlaag scrollen als het is opgelost?

Welnu, het verhaal gaat verder. Opgelost betekent blijkbaar niet voorgoed opgelost. Een maand later is mijn telefoonabonnement – jawel – wéér afgesloten. Blijkbaar hadden ze bedacht mijn beltegoed te verlagen naar 250 inclusief smsjes. Zonder reden.

geenbeltegoed

Na een boos telefoontje van mijn kant, wat mailwisselingen en weer een paar weken verder, hebben ze toegegeven dat ze fout zaten en die (ongeveer) 250 euro kwijtgescholden. Dat andere bedrag, stond weer open kreeg ik te horen. Of ik dat toch even wilde betalen. Nou, nee.

Ten eerste klopt het niet dat ik überhaupt meer moet betalen dan de abonnementskosten en ten tweede vind ik het bedrag dermate uit verhouding met wat het bellen werkelijk kost, dat het neigt naar misbruik van de onwetendheid van klanten et cetera, et cetera. Niets meer van gehoord. Mooi.

Ik heb een abonnement aangevraagd, na 3 maanden niet gebeld te kunnen hebben dankzij Tele2, bij een andere partij; T-mobile. Met moeite, want Tele2 heeft er voor gezorgd dat ik mijn nummer niet kon overzetten. Wat als zakelijk gebruiker extra onhandig is. Dat nummer kenden mijn meer dan 2000 contacten namelijk. Dus toch maar een nieuw nummer, want principieel weiger ik te betalen aan Tele2, dat zou namelijk onrechtmatig zijn.

Ik hoorde niets meer van Tele2. Ik was ze zelfs al lang weer vergeten.

Deze blog begon ik te schrijven in de periode van telefonische onbereikbaarheid, maar heb ik niet afgemaakt toen ik weer kon bellen. Toch is deze blog afgekomen en dat komt door de brief die ik een half jaar later (!) binnenkreeg van een incassobureau namens Tele2 waar mijn mond van open viel. Ik krijg hem nog steeds nauwelijks dicht. Of ik nog even kon betalen, plus dan natuurlijk nog wat kosten van het incassobureau. Vriendelijk als ik ben bel ik op naar het incassobureau om hen te helpen met deze zaak door te melden dat hun opdrachtgever (Tele2) een fout heeft gemaakt.

Het incasso heeft direct de zaak op hold gezet totdat er meer duidelijkheid is en bewijslast van Tele2 (was het niet zo dat Tele2 juist het opgenomen gesprek – bewijslast – niet kon vinden?).

En weer een maand later, zo laat leven we nu, kreeg ik een brief van Tele2, dat ze mij op een soort zwarte lijst hadden gezet. Met andere woorden, dat ik op mijn naam helemaal geen abonnement meer kan aanvragen voor telefoniediensten. Ik houd inmiddels een zwarte lijst bij van verkeerde telecombedrijven. Tele2 staat op dit moment bovenaan.

Interressant… Wordt vervolgd.

Wie heeft ook met Tele2 en vergelijbaar wanbeleid te maken gehad? Reageer gaarne.

* namen zijn gefingeerd.

Een gedachte over “Tele2 maakt misbruik van klant middels extreem hoge facturen”

  1. Hallo,
    Mijn vriendin heeft een tele2 abonnement en is bijna nooit door haar bundel heen.
    Er is een aantal maanden terug een keervoorgevallen dat haar internet bundel ineens verbruikt was, wat wij heel vreemd vonden, want ze doet niet veel met internet, en zeker niet buiten…..
    Nu is ze afgesloten 2 weken terug, omdat ze 4000 mb zou hebben verbruikt…..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *