Snel & Raw onthaasten in de keuken

Banners_blogs_snel&raw.001

Balsamico azijn, shoyu (soort sojasaus), olijfolie, versgehakte rozemarijn, snufje Himalayazout en beetje peper, even roeren en hussel het door de portobello’s en oesterzwammen. Dit raw gerecht staat nu op m’n aanrecht te marineren. Al kletsende aan de telefoon met Ghislaine, m’n goeie vriendin, heb ik die marinade even in elkaar gedraaid en klaar om straks deze super-smaakvolle-paddestoelen in de droogoven te doen. Een paar uur in de oven en klaar om vervolgens wekenlang een overheerlijke toevoeging te hebben aan een salade of bijvoorbeeld bij een bloemkoolpuree. En weet je hóe lekker dat is?! En mocht je geen droogoven hebben, dan kan het natuurlijk ook gewoon in je oven, dan is het niet meer raw, maar nog steeds overheerlijk ;-).

Nu hoor ik je zeggen ”Raw is leuk hoor, San, maar dat kost toch heel veel tijd?” Natuurlijk kost het tijd om je ergens in te verdiepen en om lekkere (snelle) recepten te verzamelen. Als je echter je draai hebt gevonden, gaat ’t wat mij betreft als een trein! Denk eens aan de volgende praktische en snelle raw ideeën:

1. Mijn keukenkastjes en koelkast staan vol met opbergdozen gevuld met crackers en wraps. Net als dat je het leuk zou kunnen vinden om je eigen brood of pizzabodem te maken, kun je ook een uurtje de tijd nemen om crackers te maken. Die zijn vervolgens maanden houdbaar. Dan is het alleen nog een kwestie van een pesto of tapenade maken van bijvoorbeeld groene olijven, dille en zonnebloempitten. Vervolgens pak je wat sla (uit je eigen tuin) en vul je een wrap met (kiem)groenten (komkommer is een frisse aanrader) en tapenade en klaar ben je. Ook handig trouwens om de ingrediënten mee naar je werk te nemen om tijdens de lunch zelf zo’n pure traktatie te fabriceren. Top alternatief voor brood trouwens!

2. Superfoods zijn vaak maandenlang houdbaar. Ik heb een keukenla vol potten gevuld met uiteenlopende superfoods. Denk bijvoorbeeld aan gepeld hennepzaad, maca, cacao, bijenpollen, chiazaden, gojiberries, camu camu en baobab. Zin in een tussendoortje? Voeg een aantal superfoods samen in de blender, beetje (kokos)water en wat fruit erbij en binnen een handomdraai is je smoothie ready to drink.

3. Heb je een tuin of balkon? Zet er wat verschillende soorten groenten en fruit in en je hebt altijd wat verse producten in huis. Een tripje naar de supermarkt is dan niet meer nodig!

4. Bewaar het groentepulp van je versgeperste sappen in de koelkast en maak er één keer per drie dagen groenteburgers van. Voeg er geweekt lijnzaad toe, hennepzaadjes, (verse) kruiden (uit eigen tuin), zonnebloempitten, olijfolie, shoyu en wat Himalayazout aan toe en klaar! Heb je een droogoven, top. Heb je die niet? Dan leg je ze in de oven of bak je ze in een koekenpan. En die burgers zijn echt zó lekker bij een salade of als tussendoortje als je trek hebt in iets hartigs. Een fikse bite, dus je hebt echt ’t idee dat je iets stevigs binnenkrijgt!

Onthaasten in de keuken
Natuurlijk kennen we allemaal het risico om ons te laten meeslepen in de drukte van alledag. De neiging is dan groot dat we dat ook doorvoeren in ons eetpatroon. ”Ff snel dit klaarmaken, ff snel dat eten”. Maar, nemen we dan wel tijd om te genieten van wat we tot ons nemen? Waarderen we wel echt al dat lekkers? Als ik in een haast modus zit, ga ik vaak juist de keuken in om even iets heel anders te doen en uit m’n ik-heb-het-druk-modus te komen. Waar sommigen zeggen dat het goed is om te gaan mediteren als je het druk hebt (doe ik ook en vind ik echt een aanrader), zie ik ook kokkerellen als een vorm van meditatie. Je focus op iets anders…

PS: in m’n recepten- en inspiratieboek LekkerRaw vind je de recepten voor allerlei soorten crackers, wraps, tapenades, superfoods en groenteburgers. Zie soulvability.nl/week-22-lekker-raw

Eet lekker!

Sandra

Banners_blogs_snel&raw.001

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *