Superfoods: Zuurkool

Zuurkool is het superfood van 2015 en niet zomaar:

Zuurkool bevat heel veel vitamine C, B en K. Zuurkool is gefermenteerde witte kool en dit fermenteren verhoogt de biologische beschikbaarheid van nutriënten, waardoor het lichaam er veel beter gebruik van kan maken dan normale kool! Ook zit er ook veel calcium en magnesium in en is het o.a. een uitstekende bron van vezels, ijzer, kalium, foliumzuur.

zuurkoolAls je zuurkool niet kookt bevat het levende lactobacilli (goede bacteriën) en is het rijk aan verschillende enzymen. De vezels en probiotica die erin zitten verbeteren je spijsvertering en daarmee verbetert het milieu in de darmflora. Dit beschermt je tegen ziektes en zorgt voor verbeterde opname van alles dat je eet.

Zuurkool wordt al eeuwenlang gebruikt als natuurlijk medicijn tegen maagzweren en het is wetenschappelijk bewezen dat het maag- en darmklachten kan verzachten. De hoge voedingswaarde en de lange houdbaarheid maakt dat het door de eeuwen heen erg populair was en is!

Zuurkool zit boordevol anti-oxidanten als luteïne en zeaxanthine. Beide zijn erg goed voor je ogen. Dat is waarschijnlijk waarom mensen in Rusland, waar ze gemiddeld veel meer zuurkool eten dan hier minder last van oogkwalen hebben.

Bovendien hebben wetenschappers in 2002 geconstateerd dat de isothiocyanaten uit zuurkool de groei van kankercellen kunnen remmen!

Recept

Zuurkoolsalade:

zuurkoolsaladeappelananas.jpg500 g zuurkool
100 g ananas (vers of uit blik)
Een appel
een handje rozijnen
2 eetlepels yoghurt
1 eetlepel azijn
1 eet lepel mosterd
peper en zout
peterselie en bieslook

Wel de rozijnen,maak van de yoghurt en azijn peper en zout een dressing. Hak de bieslook en de peterselie fijn. Schil de appel en snijdt in kleine stukjes. Roer de ananas de gewelde rozijnen en de appel door de zuurkool heen. Meng de peterselie, de bieslook en de dressing door de zuurkool en eet smakelijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *