Superfoods: De Rode Biet

In het ontdekken van gezond en lekker komen vooral ook de oude en vertrouwde groenten langs. Zo ook de rode biet. Zo vertrouwd en lekker gekookt zoals we vroeger altijd aten maar ook met zoveel mogelijkheden!
En ook nog eens lang te bewaren.
Rode Bieten zijn echte supergroenten. Ze zijn niet alleen rijk aan gezonde voedingsstoffen en vezels, maar bevatten ook een goede dosis antioxidanten en andere fytochemicaliën. Ze zijn rijk aan magnesium, kalium, foliumzuur en vezels.

Het rode pigment bevat antioxidanten (betalaïne) die het risico op hartklachten verkleinen en je lichaam beschermen door schade van vrije radicalen (wat ook je urine roze-rood kan kleuren wat geen enkel probleem is). En rode bietjen bevatten betaïne; dit beschermt tegen hart- en vaatziekten, helpt je spijsvertering en verbetert je stofwisseling.

 

Verder zijn er bieten in het geel wit en de zogenaamde chioggiabieten.

 

Heerlijk is het om ze te roosteren in de oven. Verpak de bieten in aluminiumfolie eventueel met wat olie, honing, kruiden (tijm, rozemarijn) en rooster ze op 180 graden gedurende een uur. Uitpakken en in stukken snijden en dan warm of koud smullen.

 

bietnpestohOok lekker is bietenpesto:

Nodig:

» 4 bietjes van ongeveer dezelfde maat
» 1 grote aardappel
» 3 tenen knoflook
» grote hand vol gepelde walnoten
» 5 el. balsamico azijn
» 1 el. olijfolie
» zeezout/peper
Rooster de bieten en de aardappel in de oven zoals hierboven beschreven. (koken kan ook maar dit geeft meer smaak). Doe alles in een blender en maak een mooie pesto. Heerlijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *