Klaar met ‘geraffineerde’ suiker

In de ontdekkingsreis naar gezond en lekker ben ik sinds begin dit jaar zonder geraffineerde suiker gaan eten. Er zijn vele initiatieven op internet waarbij je je kunt aansluiten en waar vele tips en recepten te vinden zijn.

In het begin is er vooral weerstand, althans zo was het bij mij. Ik heb nog nooit een dieet gevolgd, omdat ik als ik iets niet mag daar juist ongelooflijk veel zin in krijg. Zo was het ook eerst met de suiker maar het inlezen over het akelige effect wat geraffineerde suikers op ons hebben maakt de motivatie anders. Toen dat eenmaal was ingedaald was het eigenlijk heel gemakkelijk.

De gemiddelde suikerinname per persoon in Nederland is 122 gram per dag (volgens het kenniscentrum suiker & voeding).  In de onderstaande grafiek is duidelijk dat de suikerinname enorm is toegenomen met de jaren en daarmee ook het aantal mensen met overgewicht.

Suiker verstoord het verzadigingsgevoel en ondanks (veel) eten blijf je dan trek houden. Aan de andere kant heeft de light-voeding-manie er toe geleid dat veel eten bestaat uit leeg vulmiddel. Wat wel energie oplevert maar geen voedingsstoffen. Dus is de huidige harde realiteit een enorme toename van ondervoede mensen met overgewicht.
De voedingsindustrie springt hier handig op in door heel veel te produceren met goedkoop vulmiddel.

Een vulmiddel is een stof die zelf geen smaak of andere functie heeft in een product, behalve te zorgen voor volume. Meestal stoffen met een lage soortelijke massa. Een voorbeeld is het gebruik van maltodextrines in commerciele zoetstof-poeders. Is een groepsnaam, moet altijd vergezeld worden van een stofnaam en/of E-nummer

Het calorieën tellen en light-producten eten blijkt inmiddels oude koek. Ook is er steeds meer interesse, ook bij de reguliere artsen in de relatie tussen voeding en gezondheid. Om gezond en fit te zijn is het zaak om vooral te koken met basis producten. Dus zo vers mogelijk en zonder geraffineerde suiker.

Dat is echt een serieuze zaak en houdt in etiketten lezen. Dan kom je al snel tot de conclusie dat zo ongeveer 80% van de producten daar suiker bevat. Dan stort heel even je wereld in en denk je… ja maar dan mag ik niks meer eten. Als je daar dan doorheen bent dan ontdek je dat met die 20% overige (en gezonde) producten heel veel mogelijk is.

Het is even je weg vinden maar dan zal je snel merken dat je minder snel duf en moe bent. Je minder vaak ziek bent, hoofdpijn of last van andere kwaaltjes hebt en je smaak in positieve zin verandert. (Een koolhydraatarm dieet wordt ook steeds vaker ingezet bij ernstig zieke mensen en blijkt in heel veel gevallen een positieve uitwerking te hebben. Ook de reguliere geneeskunde neemt inmiddels stappen in deze richting.)

geraffineerde-suikers-vs-natuurlijke-suikers

Bedenk wel:

  • dat etiketten lezen van groot belang is. Suiker heeft heel veel namen (Kristalsuiker, Maltodextrine, Melasse(-stroop), Rietsuiker, Sacharose, Sucrose, Vanillesuiker, Basterdsuiker, Dextrose, Druivensuiker,Fructose(-stroop), Maïsstroop, Geleisuiker, Glucose(-stroop), Glucose-fructosestroop, Invertsuiker, Kandij(-suiker)).
    Zorg dat je op de hoogte bent.
  • dat suikervervangers prima zijn maar met mate. Palmsuiker, Agavesiroop, honing, stevia, ahornsiroop. Af en toe zoet is heerlijk maar wen maar aan minder zoet!
  • dat er in het begin (de eerste week) ontwenningsverschijnselen kunnen zijn. Wat hoofdpijn, heel veel zin in suiker. Laat je hierdoor niet van de wijs brengen. Je lichaam moet, en zeker als je veel suiker innam even omschakelen. Veel water drinken en wat vroeger naar bed, je kunt het!
  • dat je gaat merken dat je misschien op andere manieren een (ongezonde) relatie met suiker hebt. Als troostvoedsel, als gezelligheidsvoedsel of nog weer anders. Troost en gezelligheid zitten niet in suiker en met wat creativiteit zijn er prima alternatieven. Al zou ik voor troost misschien iets anders aanraden dan eten).
  • dat het misschien even wennen en zoeken is maar er zijn heel veel heerlijke alternatieven. Internet staat er vol mee.
  • dat er heel veel hulpgroepen zijn. Op facebook of elders. Wat ook werkt is met vriendinnen of collega’s een app-groep of pagina te maken en elkaar te ondersteunen en inspireren.
  • dat het geen afval-dieet maar een ‘hoe zorg ik beter voor mezelf’- dieet is waarbij mensen met overgewicht als bijwerking kunnen afvallen.

Doen! Het brengt je veel en als steeds meer mensen deze kant op gaan dan kan de commercie niets anders doen dan meegaan. De superfoods-hype (ook daar etiketten lezen!) laat al zien hoe snel dat kan gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *